אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שבת, 13 ביוני 2015

סכיני סימון לנגרות ותלם לניסור ניצב


סכין סימון הוא כלי הכרחי בנגרות, בעיקר למי שמנגר בכלי יד ולמי ששואף למחברים מדוייקים ולמפגשי חלקים נקיים.
אני חסיד של שימוש בסכין לצורך הכנת תלם ניסור Knife Wall בניצב לכיוון הסיבים.

Cross cutting או ניסור ניצב, היא פעולה הכרחית לחלוקת לוח למקטעי משנה, לניסור כתפיים עבור הסין במחבר סין ונקב ועוד. ועל מנת להצליח בניסור זה צריך להכין תלם רדוד בדיוק במיקום בוא אנו רוצים לנסר את החלק. תלם זה יתמוך בלהב המסור וינחה את פעולת הניסור בשלבים הראשונים והחשובים של תחילת החירוץ.
תלם ניסור הוא המפתח לניסור גדע מדיוק בניצב לפאת הלוח או החלק. הכנה מסודרת וניסור מדיוק יכולים לחסוך מאיתנו את הצורך בהשבחת הגדע או קיר הכתף לאחר הניסור בעזרת מקצוע ולוח הקצעה (Shooting Board).
בניסור מקביל או אורכי, Rip Cutting, אין צורך בהכנת תלם ניסור כיוון שאנו יכולים בקלות רבה להשביח את הפאה שנוסרה בעזרת מקצועה (הקצעה עם כיוון הסיבים קלה הרבה יותר מהקצעת גדע).
כדי להכין תלם ניסור דרושים לנו סכין, זוויתן ומפסלת.
ראשית נניח את הזוויתן על קן הניסור, אז נקרב את להב הסכין לסרגל הזוויתן ונחרוץ מספר חריצים לאורך הקו.

נסיר את הזוויתן ובעזרת מפסלת שאותה נחזיק בזוית של כ45 מעלות כמה מילמטרים משמאל לקו, באיזור הפחת (waste side), נפסל מטה כבש רוחבי שיפגוש בחריץ שביצענו קודם לכן אם הסכין.

זה השלב להניח את להב המסור בתלם ולהתחיל בניסור. המסור ישאף להתקרב לקיר הניצב של התלם ואם לא ננסר בפראות נקבל בסוף התהליך גדע מדוייק. במקרה של ניסור כתף עבור סין נפסיק את הניסור בקירבת גבול עובי הסין.

את התיאור הנ״ל ומידע נוסף על סכיני סימון לנגרות פירסמתי בבלוג שלי בPopular Woodworking. אני מזמין אותכם לקרוא את הרשומות ולהכיר את סכיני הסימון בהם אני משתמש.

רשומה ראשונה
רשומה שניה
רשומה שלישית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה