אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שני, 15 ביולי 2013

האם עץ יכול לשמש כחומר גלם לבנית בתים באקלים הישראלי?

בהמשך לרשומה הקודמת שדנה בשימוש בעץ כחומר לבניית בתים, כתב לי אחד הקוראים ושאל אותי : "לא ברור האם זה מתאים גם לאקלים הישראלי?" 

תשובתי היא: כן בוודאי! עץ מבודד מחום וקור טוב יותר מבטון ופלדה, חוזק העץ ביחס למשקלו הסגולי גבוה יותר מאשר של שני החומרים שהזכרתי. בארה"ב ובמדינות רבות אחרות בונים בעץ בכל אחד ואחד מאזורי האקלים השונים ומבנים אילו מחזיקים מעמד מאות שנים. לדוגמה ניקח את העיר ניו-יורק ממנה אני כותב אליכם. יש כאן המון בתים מעץ ששורדים בחורף הקר ובקייץ הלח. הלחות בניו-יורק משתווה ואף עולה על זו של ת"א בקייץ, והחורף כאן, בו הטמפרטורות יורדת מתחת לאפס הרבה יותר קיצוני מזה שבישראל. לכן אני אומר בביטחה שהאקלים בארץ לא יהיה אבן נגף להצלחתם של מבני עץ. אני רוצה להדגיש שבניה בעץ חייבת להיות בניה חכמה שבה השימוש בעץ יהיה: לבניית שלד המבנה, המחיצות ופרטי הפנים. מתי אנו צריכים להעדיף חומר אחר? למשל בחלקי המבנה הבאים במגע עם הקרקע (מרתפים ומסדים) או במעטפת המבנה שבאה במגע עם גשם וקרינת השמש. למרות שיש מיני עץ שיוכלו להסתדר עם האתגרים הללו בצורה נהדרת (טיק, מהגוני, ארז וכו') השימוש בהם יהיה יקר ולא סביבתי. בית עץ חכם יהיה בנוי מ: מרתף או מסד מבטון מזוין, שלד ומבנה פנימי מעץ או עץ מתועש, ומעטפת חיצונית מזכוכית, אלומיניום, או מחיפוי העשוי פלסטיק ממוחזר שהושבח בחומרים עמידים לקרינה על סגולית.

שילוב של עץ וחומרים אחרים הוא שילוב מנצח. האתגר הכי גדול הוא לשכנע את המתכננים, הבנאים, הקבלנים... והכי חשוב את הציבור, שבית המורכב מ 80 אחוז עץ טוב ונכון יותר מבית בלוקים ובטון. 

תגובה 1:

  1. תודה על התשובה המפורטת. נושא נוסף שאינני יודע את התשובה לגביו הוא האם ניתן בארץ לגדל יערות מתאימים שיהיו מקור לעץ. להביא את העץ מארה"ב יכול להיות להעלות את מחיר הבניה בעץ במידה שתגרום לפתרון זה להיות לו רלוונטי.
    חלק משמעותי ממה שמייקל גרין מתאר הוא יצירת יערות מתחדשים מתאימים ובתי חרושת לעיבוד.

    השבמחק