אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שבת, 28 ביולי 2012

הקצעה ומקצועות פרק א'

הקצעת עץ בכלי מכוון היטב, חד ונוח להפעלה, היא פשוט עונג. זה כמו לנגן בכלי נגינה איכותי, או כמו לחתוך מזון בסכין שף חדה. כבעליו של צי מקצועות אני יכול להעיד שזה כיף גדול לשלוף מהמגירה כלי אמין ומכוון היטב שיצלח לגלף עבורך שבב עץ דק וארוך ולעשות זאת בנחישות ובקלות.
מתי אנו נדרשים להקציע? 
1. לצורך ישור, החלקה, ועיבוד לעובי אחיד של לוחות עץ לפני ניסור למידות סופיות.
2. ישור פאות לוחות לפני הדבקתם למשטחים רחבים.
3. עיבוד והתאמה סופית של מחברים שונים כגון: דירוגים, פיחותים, לזבזים וסינים, בעיקר לפני הדבקתם.  
4. השוואת גבהים בין חלקים אחרי הדבקתם.
5. עיבוד צורני של חלקים.


תמונה 1: הקצעת פאה ארוכה של רגל שולחן במקצועה מס' 4

תמונה 2: הקצעת פאה קצה ברגל שולחן ע"י מקצועת גדע
מיומנות בהקצעה
נכון שהקצעה מוצלחת דורשת מיומנות מצד המקציע, אבל בעיניי המרכיב החשוב יותר שיבטיח את הצלחת ההקצה הוא שימוש במקצועה שהותאמה היטב ושלהבה חודד כנידרש.
יצא לי ללמד תלמידים רבים כיצד להשתמש במקצועה. אני יכול להעיד שכאשר נתתי בידם מקצועה איכותית שלהבה חד, הצליחו התלמידים להפיק שבבים מרשימים ולהקציע במדיוק אף לאחר אימון קצר של רבע שעה בלבד.
כמובן שפעולות הקצעה מורכבות יותר יצריכו לימוד מתמשך והתנסות נוספת, אבל את הבסיס ניתן ללמוד בשעור אחד. לא כך הדבר שהכלי שבו משמשים התלמידים אינו כשיר לעבודה.
איכות המקצועות
רבים חושבים שבקנותם כלי עבודה חדש הם מבטיחים לעצמם שהכלי יאפשר להם, למן הרגע בו נחלץ הכלי מאריזתו, עבודה איכותית ותוצאות מבטיחות. אך לצערינו אין כך הדבר, לפחות ברוב המקרים.
כלי עבודה ידניים פשוטים כמו מברג, פטיש, מסור מגיעים מהמפעל אל מדפי החניות כשהם מוכנים ומזומנים לעבודה, ואין צורך להכשירם מעבר לניגוב שיכבת שמן ההגנה שנמרחה עליהם.
באשר למפסלות ומקצועות הסיפור קצת שונה. חברות מוכרות כמו Stanley או Irwin
(בעבר ניקראה Record) אינם משקיעות את הזמן הנדרש להשלים את מלאכת ההתאמה הסופית והישור של החלקים, ועל מנת לחסוך בהוצאות יצור מגלגלות את הפעולות הללו לפתחי הלקוחות.
במגזינים, בספרות המקצועית, וכיום גם על שרתי האינטרנט מצויים מאמרים וסרטים לרוב המסבירים כיצד להכשיר מפסלות ומקצעות חדשות, וגם ישנות, לעבודתם: ישור הסוליה, הצפרדע, והשחזת הלהב במקצועות; ישור הגב והשחזת החורפה במפסלות.
רק מיעוט מהיצרנים משקיעים את הדרוש בהבאת כלי העבודה לרמת גימור גבוה שתאפשר לצרכן לעשות בו שימוש מייד עם שליפתו מהאריזה. חברות כמו Lie Nielsen, WoodRiver, Lee Valley ו Clifton רכשו מוניטין של יצרני איכות שמרכולתם אינה נדרשת לשיפור או טיפול כלשהו ע"י הצרכן. אך אליה וקוץ בה. מחיר כלי העבודה תוצרת חברות אילו יקר במאות אחוזים מזה של הכלים השכיחים מבית Stanley או Irwin.
רק במקרים מיוחדים ימצאו כלי עבודה שמחירם זול משמעותית בהשוואה לכלי האיכות ויחד אם זאת איכותם -- כולל בקרת האיכות וההתאמה הסופית במפעל -- מרשימה וטובה.
אלו מקצעות דרושות לנו?
מוסכם ע"י רוב העוסקים בתחום ששני המקצעות הראשונות שהנגר צריך להצטייד בהם הן מקצועה מס' 4 (או 5) באורך בינוני, ומקצועת גדע קטנה וקצרה. בעזרת כילים אילו ניתן לבצע את רוב הפעולות שהזכרתי קודם. המקצועה הבאה שנזדקק לה היא מקצועת כתף (Shoulder Plane). זוהי מקצועה בעלת רוחב להב המשתווה לעובי המקצועה ושבעזרתה ניתן לפחת ולהקציע מחברים שונים. כיוון שרוחב הלהב הוא כרוחב המקצועה ניתן להוביל את המקצועה לאורך מדרגה או סין ולהקציע את כל רוחב הבליטה -- מהניצב ("הקיר") ועד קצה מדף הדירוג.

בשולחן שבניתי לפני יותר מעשור כללתי סינים עבים בקצה הקושרות. סנים אלו ננעצו בנקבים שחוקקתי ברגלי השולחן. את הסינים ניסרתי בעזרת מסור יד יפני ולאחר מיכן הקצעתי את כתפייהם בעזרת מקצוע כתף מס' 93 של חברת סטנלי.

מגזין Fine Woodworking הפיק סרטון המסביר את יתרונותיהם ויכולותיהם של מקצעות הגדע השונים. הסרטון מעניין ואני ממליץ לכם לראותו.
לחצו כאן לצפות בסרטון

בפעם הבאה אמשיך לספר בשבחם של המקצועות וגם אצרף סירטון המתעד מבחן איכות שערכתי למקצועת כתף חדשה-ישנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה