אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום חמישי, 29 באפריל 2010

שחזור, שינוי והצלה: שיפוץ ובניה מחדש של ארגז עץ ישן. פרק ג' התקנת מסגרות

הארגז עבר הרבה בחייו, והחלקים שסבלו הכי הרבה היו בסיסו ושפתו. לכן החלטתי לחבוק את הארגז במסגרות עץ במקומות בהם הנזק הוא הרב ביותר - הבסיס. עשיתי זאת משלשה טעמים: הראשון הרצון להסתיר את ההפגמים והליקויים בפינות הארגז; השני להוסיף עיטור נוי לבסיס הארגז; והסיבה השלישית חיזוק השלד. את מסגרת הבסיס בניתי תוך שימוש במחבר סין וגרז והיא רותמת את פאות הארגז ואמורה למנוע את הפרדותם.
כאמור למדנו שתהיה זו שגיעה לצמיד בניצב לכיוון הסיבים (או ישירות לגדע) רכיבי מסגרת או חלקים אורכים בעזרת דבק, ברגים או מסמרים לעץ; אך הצמדת מסגרת שכל רכיביה אורכיים לארגז שכל פאותיו גם הם בעלות כיווניות אורכית היא פעולה כשרה לגמרי.

בתמונה הזו רואים את המסגרת בעלת חיבורי הסין וגרז המוצמדת ללוחות הדופן של הארגז. רכיבי המסגרת מודבקים ישירות על פאות הדפנות: סיבי אורך לסיבי אורך.

לאחר התאמת המסגרת והקצעתה, הרכבתי עליה פרופילים דקורטיבים לנוי.




בנוסף למסגרת הבסיס הוספתי שני פסי עץ לחיזוק המכסה שימנעו ממנו מלהתקמר. באנגלית קוראים להם Bread Boards כיוון שהם שימשו ומשמשים למניעת התקמרות לוחות. באופן מסורתי השתמשו בשיטה זו כדי לחזק וליצב משטחי עיבוד מזון וחיתוך, אך רואים גם פסי קצה כאילו בקצוות משטחי שולחן ומכסי ארגזים. איך מחבים קורה או פס עץ אורכי לרוחבו של לוח? אחרי הכל למדנו שפעולה זו עלולה להזיק ללוח ולגרום לקריסת הסיבים.. הפתרון הוא לאפשר לפס הקצה לנוע כמו מסילה החובקת את הלוח והנותנת לו אפשרות לתפוח ולהתכווץ על פי דרכו. יש כמה שיטות למניעת נפילת המסילה מקצה הלוח. הדבקת המסילה במרכז בלבד; הצמדה בעזרת פירזול המאפשר תנועה של הלוח בתוך המסילה בניצב לכיוון הסיבים בלבד; שימוש במסילה ולשון אורכית בתצורת זנבניון. הדרך בא בחרתי היא יצירת לשון קצה לכל רוחב גדע הלוח. את המסילה השחלתי על הלשון, והדבקתי אותה רק באמצעה.
המסילה מודבקת ללשון ברצועה של 100 מ"מ באמצע לוח המכסה, והיא מייצבת ומונעת את קימורו; ויחד עם זאת הלוח יכול לנוע לימין ולשמאל, לתפוח ולרזות
לאחר שבניתי את והרכבתי את Bread Boards על קצה המכסה השתמשתי בכרסום וכירסמתי חצי קמרון בהקיף פאות המכסה (Bread Boards, ופאות הדופן האורכיות). זה היה בקיץ שעבר בתקופה בה המכסה היה במלוא רוחבו (תפיחה מקסימלית). העיטור הדקורטיבי בהקיפו היא מושלם ומותאם; גם פאות הדופן וגם קצוות קורת הBread Boards היו בהתאמה מירבית. היום - בסוף החורף - כשהלחות מעטה מאוד, התכווץ לוח המכסה אבל קורת הBread Boards נישארה באותו אורך מקורי שבו ניבנתה (זוכרים, עץ מתכווץ ותופח במימד הרחב אך לא משנה את אורכו) . את נסיגת המכסה ניתן לראות בתמונות הבאות.


אני בטוח שאם בו הקיץ יתפח המכסה שוב ודופנו תנוע הצידה עד להשקה מושלמת את גדע הBread
Board. ברשומה הבאה אראה את שלבי הבניה האחרונים וגם את צביעת הארגז.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה