אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום רביעי, 28 באפריל 2010

שחזור, שינוי והצלה: שיפוץ ובניה מחדש של ארגז עץ ישן. פרק א' מציאת הארגז.

את הארגז הזה מצאתי ברחוב בקייץ שעבר. ברחובות קיימבריג' מסאצ'וסטס ניתן למצא הרבה דברים... אם רק פותחים את העיניים. לפעמים לא צריך אפילו לפקוח את העינים כי האנשים הטובים שרוצים להפטר מהחפצים דואגים להתקין שלט מאיר עיניים: "Free Stuff".
 כך היה גם בקייץ שעבר. בעודי רוכב על אופניים ברחוב אני שם לב למצבור נאה מאוד של חפצים מסודרים היטב על יד גדר בית: כלי בית, רהיטים, צלחות כוסות ועוד ועוד. מעל החפצים על הגדר שלט: חפצים בחינם. דירתינו היתה כבר מלאה וגדושה באוצרות רחוב כאילו, ונכון שמדי פעם היתי נוהג להחליף ישן ישן בישן-חדש, ז"א לשים ברחוב בארגז חפצים שאני לא צריך במקום החפצים החדשים שמצאתי זה עתה, אלא שבערימה הזו שאני מספר לכם עליה, לא היו דברי בית ממש מענינים -- פרט לארגז עץ ישן ומסקרן. הארגז היה בנוי מלוחות צפצפה (את זה גילתי שהתחלתי לשפץ אותו) והלוחות התחברו אילו לאולו במחבר זנביונים (Dove-tale)
בתמונות הבאות תיראו את המצב הרעוע בו היה נתון הארגז. ציריו וסוגריו היו חבוטים לגמרי, צירי המכסה המקוריים נישברו בעבר והוחלפו בציר "פסנתר" כבד וגמלוני. נראה שציר זה הותקן לפני כמה עשורים -- אני מסיק זאת מסוג הציר, הברגים שקיבעו אותו, ומרמת החלודה שעיכלה אותו. לארגז היה פעם מנעול נאה אבל מתי שהו הוא התקלק או פורק (יתכן והמפתח אבד ובעליו פרץ אותו?).


אחת הבעיות הכי גדולות של הארגז היתה המכסה. המכסה היה קעור ומסגרת העץ שהקיפה אותו היתה רעועה ומפורקת. המכסה והמסגרת היו מקוריים אבל ריתום קבוע של מסגרת סביב ללוח עץ גושני הוא מתכון לבעיות. כידוע עץ מתרחב ומתכווץ עם שינויי לחות עונתיים. בקיץ הלח סופחים הסיבים לחות מהאוויר ו"תופחים" ובחורף היבש הם "מרזים". רהיטים שנמצאים באקלים יבש כל השנה לא חובים את התופעה הזו כל כך.
מכיוון שלוחות מתרחבים ומתכווצים בניצב לכיוון הסיבים תהיה זו טעות לנסות לרתום את הלוח בעזרת מסגרת קבועה שתתנגד לפעילות הטבעית של הלוח; אך זה בדיוק מה שעשו בונו הארגז הזה, וכך נוהגים הרבה מאוד נגרים שאינם בקיאים מספיק במקצועם. בתמונות הבאות תראו את המיסגרת אחרי פירוקה. המסגרת מורכבת מפסי עץ שחוברו במסמרים לגדע ולפאת לוח המכסה. אין זו טעות להצמיד את פסי המסגרת לאורך לוח המכסה, כיוון שגם הפס וגם המכסה מכוונים לאותו הכיוון (הן בפס והן בפאה הסיבים מכוונים לאורך). אך הצמדת פס לרוחב הגדע במסמרים לא מאפשרת ללוח ל"עבוד" בטבעיות. הפס שומר על אורכו אבל הלוח רוצה לתפוח ולתכווץ. התוצאה: כריסה של סיבים בינם ובין עצמם והתגלעות של סדקים בלוח המכסה.
בפרק הבא אספר על תחילת עבודות השיפוץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה