אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שלישי, 20 באפריל 2010

מיסגור מדליית ג'ורג' וושינגטון ותחריט דיוקנו עבור הספריה של אליוט האוס


הפרוייקט הזה בוצע עלי ידי לפני כמה שנים. אין זה פרוייקט נגרות טהור, אך יחד עם זאת אני בטוח שרוב קוראי יהנו לצפות בו וללמוד איך למסגר תמונה מורכבת.
הסיפור התחיל כפרופ' לינו פרטילה, ראש בית אליוט, שאל אותי אם אוכל להשלים את החסר ולשחזר את המסגרת ההיסטורית של תחריט פניו וחתימת ידו של ג'ורג' וושינגטון שנגנבה לפני כמה שנים מהספריה הגדולה באליוט. כאן אני צריך להקדים כמה משפטים ולספר על אוסף מסגרות הנשיאים שלנו.
בתחילת המאה ה20 העניק אחד מבוגרינו תרומה כספית נכבדה שבאמצעותה ביקש להנציח את נשיאי ארה"ב לדורותיהם. הוא ביקש לאכלס את הספריה הגדולה במסגרות שתכלנה: תחריט דיוקן, מדליה, וחתימת ידו של כל אחד ואחד מנשיאי ארה"ב. המסגרות כך ציוה, יבנו אחת אחר השניה - מג'ורג' וושינגטון ועד בכלל. המסגרות ניבנו בזו אחר זו ובסוף שנות התשעים האוסף הכיל את כל הנשיאים מג'ורג' וושינגטון ועד ריצ'רד ניקסן. לאחר מיכן הפסיק הבית למסגר את הנשיאים מסיבה שאני צריך עדיין לברר.
מתי שהוא בשנות התשעים תחילת שנות ה2000 ניגנבה המסגרת המקורית שהוכנה לכבודו של ג'ורג' וושינגטון, נשיאה הראשון של ארה"ב. לוושינגטון יש גם מקום בהיסטוריה של העיר קיימבריג' ושל הראוורד. בקיימבריג' הקים את מטהו ומכאן פיקד על הצבא שלחם בבריטים באיזור בוסטון. בתוך החצר ההיסטורית של אוניברסיטת  הרוארד נמצא עדיין בית בו שהה הגנרל, ובמורד רח' ברטל ישנו בית אחוזה (בית לונגפלו) בו הקים את מפקדתו ובו גר גם כן בין 1775 ו1776 בזמן המצור על בוסטון.
בכל מקרה נעלמה המסגרת ואבל נפל על בית. תקופה ארוכה היה חור פעור במרכז לוח המסגרות.. עד שלינו ביקש ממני לעשות מעשה ולהשיב עתרה ליושנה.

איך נעשה המיסגור? בתוך מסגרת תמונה הוכנס לוח קרטון. במקור הלוחות לא היו נטולי חומציות וברבות השנים הצהיבו, אך את המיסגור החדש עשיתי על לוח ברמה גבוה - קרטון לבן נטול חומציות המתאים לשימושי ארכיבי. בקרטון נפער חור עגול ולידו שני חורים מלבניים. לחור העגול הוכנסה המדליה הנשיאותית שניקנתה מהמטבעה הרשמית של משרד האוצר בארה"ב. לחורים המלבניים הוצמד מאחור: דיוקן נשיאותי רשמי שהוא תחריט שחור לבן, וגזיר מדף רשמי שעליו חתימה אותנטית של הנשיא.
איך נאספו חתימת ידיהם של הנשיאים? במאה ה19 התקיים "מרדף" אספני אחר חתימות ידיהם של אבות האומה. מסמכים, מזכרים ומכתבים שעליהם הופיע חתימת ידם של וושינגטון, אדמס, ג'פרסון וכו' נאספו ע"י מקורבים ופקידים, האיזור עליו הופיע החתימה ניגזר והמכתב נזכר. מכירת חתימות הנשיאים היתה כניראה עסק רווחי. היסטוריונים וודאי מתפלצים שהם שומעים על נוהג מוזר זה. סביר להניך שמסמכים רבים הושמדו מיד לאחר שאותה יד הנעלמה גזרה את החתימה ומכרה אותה. חתימות ידם של הנשיאים בעת החדשה כבר נעשות באופן שונה. היום מקובל לשלוח לנשיא מסמך לחתימה שכל מטרתה החתימה. המסגרת של ג'ון פ. קנדי מכילה מסמך שהקדיש לאיליוט האוס. לצערינו להשיג היום את חתימת ידו המקורית של וושינגטון זה כמעט בילתי אפשרי; חתימה מקורית תעלה הון! לכן עבור המסגרת החדשה הסתפקנו רק במדליה ודיוקן רשמי.
 שלבי הבניה
  1. סימון ומדידות על גבי קרטון ארכיבי.
  2. חיתוך שיפועים: את השיפוע המלוכסן של פנים המסגרת (הפספרטו) עשיתי עם סרגל וסכין חיתוך מיוחד למסגרות.
  3. את החור העגול עבור המדליה חתכתי במתקן חיתוך מיוחד שבוני מודלים משתמשים בו.
  4. הדיו השחור בו השתמשתי הוא  Black India טוש שחור וסמיך העמיד לשנים.
  5. את מסגרות הזהב צבעתי בעט המכיל דיו זהב סמיך.
  6. כדי לקבל אפקט של עומק ומורכבות קומפוזיציה, כללתי שתי מסגרות נוספות המעבות ומוסיפות להיררכיה הפנימית במסגרת. הוספת מסגרות מישנה מקרטון היא דרך להעצמת הפרספקטיבה ותחושת העומק.
  7. את הדיוקן הנשיאותי והמדליה הצמדתי וקבעתי בגב הקרטון עם סרטי נייר ובד ארכיבים.
  8. גב המסגרת החדשה נחתם ע"י יריעת בריסטול איכותית - גם היא נטולת חומצה. 


לצפיה במצגת תמונות פיקסה:
http://picasaweb.google.com/yoav.liberman/MakingTheGeorgeWashingtonFrameEliotHouse

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה