אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שני, 12 באפריל 2010

הנחיות להשחזת מפסלות גילוף חצי עגולות

הנה ווידאו מעולה המסביר איך להשחיז ולהשיא מפסלת גילוף עגולות.
בהשחזה שכזו מתחלקים המשחיזים לשתי אסכולות: אילו שדוחפים את הכלי והמשחז קדימה ואילו המושכים את הכלי אחורה או מתלתלים אותו מצד לצד ב"הסבה לימין ולשמאל". השחזת מפסלות גילוף נעשית ברוב המקרים ביד חופשית ומכיוון שכך טעות קטנה עלולה לגרום לנעיצת המפסלת באבן. לכן יש המעדיפים להשתמש באבנים בעלי פני שטח קשים מאוד שלא יתנו למפסלת סיכוי להנעץ ולהזיק לעצמה ולאבן. אי לכך שימוש באבני יהלום, אבני ארקנסו או אינדייה הוא השכיח יותר אצל המשחיזים הדוחפים את המפסלת קדימה או מצד לצד. לעומת זאת המשחיזים באבני מים יפניות נוהגים למשוך את הכלי אליהם או לתלתל אותו מצד לצד. בגמר הההשאה העדינה מושכים את הכלי לאחור על פני פיסת עור המודבקת ללוח עץ והטעונה משחת ליטוש. פעולה זאת תבטיח משחז מלוטש ומבריק. אך בכך לא תמו כל תלאותינו - כי עכשיו צריך לוודא את הסרת השבב שנוצר בפעולת ההשחזה ושממוקם מצידו הפנימי של הכלי, בחלק הקעור.
הסרת הBurr, או שבב המתכת המיקרוסקופי שנוצר בתהליך ההשחזה:
כאמור הסרת השבב חיונית להבטחת גילוף איכותי. את השבב הזה, או ה"גרד" מסירים בעזרת אבן אינדייה; מוט עץ שעליו מלופף נייר לטש עדין, ולבסוף גם בעזרת פיסת או רצועת עור הטעונה במישחת ליטוש. אוחזים המפסלת ביד חופשית או במלחציים, מחזיקים את רצועת העור, או נייר הלטש העדין המלופף סביב גליל העץ ומחליקים אותה אחורה - מפנים הקער אל עבר קצהו. חשוב לא להתבלבל: אין מקדמים את נייר הלטש או העור על החורפה. הקפידו להחליק את אמצעי ההשחזה מפנים הקער והחוצה כדי למנוע היתחפרות החורפה החדה בנייר או בעור והריסת חדותה.
המהדרים יקנחו בליטוש אחרון של המשחז אל רצועת העור השטוחה המודבקת ללוח עץ.
http://www.finewoodworking.com/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30227

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה