אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שני, 29 במרץ 2010

אבני יהלום ושימושיהם בהשחזת כלי נגרות Diamond Stones in Woodworking

אבני יהלום מהן?
אבני יהלום הם תופעה יחסית חדשה בעולם ההשחזה. הן בנויות מיהלומים תעשייתיים המודבקים למצע פלדה בעזרת ניקל.
אבני יהלום מיוצרות ע"י מספר יצרנים ואיכותם משתנה. חלק המיצרנים מדביקים מרבד של יהלומים על פני משטח אחיד של פלדה ואחרים משבצים אותם על רשת בעלת חורים עגולים שפלסטיק חודר וממלא אותם; במיקרה זה היהלומים ממלאים 60 או 70 אחוזים מפני השטח של האבן. חברת DMT האמריקנית נחשבת לאמינה והטובה בשוק; האבנים שלהם הן היקרות ביותר.
אבני היהלום הגסות ביותר מקבילות לנייר שיוף מס' 120. בעזרת אבן כזו ניתן להסיר הרבה פלדה מהכילים שלנו - ומהר. אבנים בעלות אגרסיביות בינונית הן אבן 220 ואבן 320, אבנים המורכבות מגרגרים בני 600 mesh הם אבנים בינוניות. אבנים עדינות הן בנות גרגיר של 1200 mesh ויש אף עדינות ביותר שיכילו גרגר השווה ל 8000 mesh; יש לי אבן כזו ואני חושב שהיא לא כל כך מוצלחת.
mesh וgrit הם מידות גודל גרגיר המתארות את גודלו היחסי. ככול שהמספר גדול יותר, הגרגיר עדין יותר. כיום מתחילים לתאר את גודל הגרגיר, הן בניירות שיוף והן באבני יהלום למניהן בעזרת מידה אוניברסלית חדשה: גודלו האמיתי של הגרגיר במיקרונים. ז"א, גרגיר שעד עכשיו ניקרא גרגיר מס' 600 (כמות הגרגירים הניספרת ביחידת שטח או העוברת בנפה ביננית) יקרא מעכשיו, גרגיר בגודל 25 מיקרונים -- כי זהו גודלו האמיתי המדוד ללא כל קשר בנפה בה עבר.

להלן מדרג האבנים של DMT :
120 micron / 120 mesh - Extra extra coarse
60 micron / 220 mesh - Extra Coarse
45 micron / 325 mesh - Coarse
25 micron/600 mesh - Fine
9 micron/1200 mesh - Extra fine
3 micron / 8000 mesh - Extra-Extra-Fine

יתרונות וחסרונות של אבני יהלום
כאמור היהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע. מכיוון שאבני יהלום בנויות ממצע של יהלומים קטנים, הן מסוגלות לשחוק גם את החומרים הקשים ביותר הבאים במגע איתם כגון: מתק"ש, פלדות מהירות, פלדות כילים וגם חומרים קרימיים שונים לרבות אבני מים יפניות. קשיות היוצאת דופן של היהלום היא שמקנה לאבן היהלום את תכונותיה החשובות ביותר: עמידות וחיות רבה, ויכולת לשמור על מישוריות האבן לכל אורך חייה. אך קשיותם ופריכותם של היהלומים הקטנים הפזורים על פני האבן עלולה להיות בעוכריהם. לחץ רב מדי בזמן ההשחזה עלול לשבור את פיסגת הגרגר המבצבצת מעל פני השטח, ובמקרים רבים אף לערער את אחיזת הניקל ביהלום. במיקרה הראשון היהלום נישבר ויכולתו להשחיז יורדת. במיקרה השני היהלום עלול להתנתק ולהפרד מהאבן. יצרני אבני היהלום מבקשות מאיתנו לא להפעיל לחץ גדול יותר על פני האבן, וכן לסכך את פעולת ההשחזה במים או בנוזל שהם מספקות. הן גם מספרות לנו שבתחילת העבודה עם האבן אנו נחוש שהיא משחיזה הרבה, וכעבור זמן שימוש מסויים נחוש כאילו פעולת ההשחזה הפכה פחות אגרסיבית, אבל זו תופעה טבעית לגמרי. אני אוהב את אבני היהלום ומשתש בהם לשלשה שימושים עקריים.
1. אבן יהלום גסה בעלת גרגירים של 220 משמשת אותי לישור אבני מים יפניות בין מחזורי השאה.
2. אותה אבן יהלום גם משמשת אותי לישר את גב להבי המפסלות וסכיני המקצועים החדשים שקניתי. כאמור ישור גב הלהבים היא פעולה חשובה על מנת להבטיח את חדות החורפה, אך פעולה זו דורשת ברוב המיקרים מהמשחיז להסיר הרבה פלדה. אבני יהלום עושות זאת ביעילות ובמהירות.
3. עוד שימוש באבני יהלום הוא הורדת חומר רב מהמשחז (bevel) ומהר. אם פגמנו במשחז (מפסלת שנפלה על הריצפה או שנתקלה במסמר בזמן חיקוק בעץ) נוכל להשחיז את המשחז מהר ובאופן אפקטיבי בעזרת אבן יהלום גסה, 220 למשל.

גם סכיני מטבח אני אוהב להשחיז באבן יהלום. ולכך אני מיעד אבן בינונית עדינה מס' 600 המקנה ללהב חדות טובה מאוד.

לסיכום
בארץ ניתן לרכוש אבני
יהלום איכותיות אצל דרור כלי עבודה בדרום תל-אביב אבל אני חושב שאבן היהלום הגסה ביותר שהם מוכרים אינה ארוכה דיה (רק 6 אינטש אורכה). לנגרים שביננו היתי ממליץ לקנות אבן יהלום מס' 220 אשר תהפוך לסוס עבודת ההשחזה בסדנה. שילוב של אבן יהלום גדולה באורך 10 או 8 אינטש, אבן מים יפנית בינונית ועדינה 6000/1000, אבן נגורה, ומוביל השחזה, יוכלו לספק את כל צרכי השחזתנו (במדבר) אם לא לארבעים שנה אז לפחות לשנים רבות מאוד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה