אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שלישי, 30 במרץ 2010

גימור שקוף למוצרי עץ

ישנם שיטות רבות לגימור מוצרי עץ, ומגוון רחב של חומרים שניתן לגייס לצורך מתרה נעלה זו. תפקיד הגמר הוא להגן על המוצר מנוזלים, ליכלוך, שומנים ואבק. גמר איכותי יגן על העץ משחיקה וכמובן יסיע בהדגשת צבע העץ ומראה הסיבים שלו.

ברשימה זו מידע על אפשריות בדוקות ומוצלחות לגימור מוצרי עץ שהנגר הלא מסחרי או החובב יכול לבצע בקלות.  

שיוף פני העץ:
לפני שאפנה לדון בציפויי גמר לעץ יש להדגיש את החשיבות שבהכנת פני השטח חלקים ונקיים שישמשו כתשתית לגמר. נייר השיוף האחרון שבו אני מלטש את פני השטח לפני ישום הגמר הוא נייר מס' 180. כמובן שאם פני השטח מחוספסים מאוד צריך יהיה לשייף אותם תחילה בניירות גסים יותר (100 ו150). במקרים מסויימים לא אסתפק בשיוף סופי בנייר מס' 180 ואמשיך לנייר 220 או 280.

איזה לכות נהוגות בנגרות:
לכות חד רכיביות על בסיס שמן או מים, לכות על בסיס אצטון (ניטרוצלולוזה), לכות על בסיס כהל (שלק) ולכות דו רכיביות המורכבות ממקשה ובסיס. נגריות מסחריות נוהגות לצפות את רהיטי העץ שלהם בלכות דו רכיביות, בעיקר בגלל היתרון שציפוי זה הוא מהיר מיצוק (התיבשות). בעבר השתמשו בציפוי ניטרוצלולוזה אבל היום נס ליחו. לא אכנס לדיון על כל אחת מלכות אילו כיוון שאני חושב שהשימוש בהם הוא יעודי מדי ומתאים למיקרים מיוחדים, או שדרך הישום שלהן מורכבת מדי לנגרים לא מסחריים. אוסיף כי אני מודה שאינני מתלהב מריסוס לכות, בעיקר כיוון שתהליך זה הוא בזבזני בחומר והמסיסים האורגנים שמתנדפים לאויר בכמויות גדולות מאוד מזיקים לסביבה ולריאות. כמו כן, ריסוס מוצלח הוא תהליך המתאים לנגריה המסחרית וצריך להתבצע בחדר ובתנאים המיוחדים לכך. כל המתכונים שאספק ברשימה הבא ניתנים לישום בעזרת מברשת סיבים או מברשת ספוג, סמרטוט כותנה או פקעת כותנה.

אילו ציפויים מתאימים לנגר החובב או לאמן העץ?

  • וורניש או לכה בבסיס שמן (בריכוז מלא או מדוללת)
  • וורניש בבסיס מים
  • תערובת  תמריק שמן: וורניש + שמן פשתן + מדלל (טרפנטין)


גמר מבוסס וורניש בבסיס שמן (וורנית שמן למשל).
הלכה המתאימה ביותר, לדעתי, היא לכה בבסיס שמן. זוהי משפחה של לכות המופקות משמן צמחי (סויה, פשתן או טאנג) שעברו פילמור או הפיכה לשרף אלקידי ולהם התוסף גם שרף פוליאוריטני.
וורניש שמן מתייבש באיטיות (6 עד 12 שעות) אבל הוא מעניק לעץ הגנה מקסימלית מפני מים, מדללים, שחיקה ולכלוך. ניתן ליישם הלכה בעזרת מריחה הברשה או התזה. לא אדון כאן בהתזה כי אינני בקי בתחום זה ומכיוון שאני מאמין שהתזה היא תהליך בזבזני בחומר והדורש מיומנות וציוד שאינם הכרחיים לנגר הלא מסחרי. גם הברשה עלולה להיות תהליך מרתיע כיוון שעלולים להווצר תלמים וערוצים על פני השטח. ב"מתכון" שאספק כאן אסביר איך למרוח אותה ללא קשיים בעזרת פקעת או סמרטוט כותנה.
יתרונות: הגנה טובה על פני השטח בפני שחיקה מכאנית; הגנה טובה מפני חדירת מים; הגנה טובה מפני סולבנטים וחומרים נדיפים אחרים כמו אלכוהול ואצטון. 

תמריק מדולל של לכה (וורניש) שמן בעזרת סמרטוט בד
כאשר מיישמים בעזרת בד צריך לדלל את הלכה ב40 או 50 אחוז טרפנטין. ישום בעזרת בד מאפשר לנו להגיע למראה פני שטח אחיד והומוגני כיוון שאנו מורחים זו על גבי זו שכבות דקות מאוד שמתייבשות מהר ושאינן נוטות לקלוט אבק וזיהומי אוויר נוספים. יתרון נוסף של השימוש בבד הוא שאין צורך לדאוג למברשת לאחר הצביעה.

הוראות ישום של גמר לכה בבסיס שמן - בהברשה או במריחה בתמריק מדולל:

שלב א'
"יסוד ללכה" -- שיוף רטוב: אני ממליץ להשתמש בלכה מדוללת לצורך הכנת שיכבת היסוד. תפקיד היסוד הוא הכנת תשתית לשכבות העליונות ובעיקר אטימה ומילוי של נקבוביות העץ.
ֿשלב א' מתאים כיסוד עבור שתי שיטות המריחה שהזכרתי -- בעזרת מברשת או בד.

1. מנקים את פני השטח מנסורת ומגרגירי נייר השיוף.
2. מורחים על פני השטח לכה מדוללת בעזרת פקעת ישום או מברשת (שיכבה נדיבה).
3. בעזרת נייר מים מס' 400 או 500 מעסים או משייפים את פני השטח עם כיוון הסיבים.
4. מנגבים מהר וסופגים את שאריות עיסת אבק העץ והלכה המדוללת.
5. ממתינים עד ליבוש השכבה.

הערות חשובות:
* יש למרוח לכה על כל פני השטח של רכיב מהמוצר (רגל רהיט, משטח שולחן, קושרת) ורק אז להתחיל בשיוף הרטוב.
* אם העיסה הפכה דביקה בזמן העבודה הרטיבו אותה בעוד לכה מדוללת.

שלב ב'
שכבות עליונות: (לאחר שהיסוד התיבש - 24 שעות)

1. יש לשייף באופן קל את פני שיכבת היסוד בעזרת נייר 400, ספוג שיוף עדין מאוד או בעזרת צמר פלדה 0000.

2. מנקים את פני השטח משאריות השיוף ומורחים שיכבה של לכה חדשה.
אם בחרתם בשיטת הישום הבטוחה (בעזרת פקעת כותנה ולכה מדוללת) הספיגו את הפקעת בלכה מדוללת ומשכו רצועות דקות של תמריק זו לצד זו עד להשלמת שיכבה אחידה על פני שטח החלק. אם בחרתם בהברשה במיברשת (לכה לא מדוללת)  דאגו שהרצועות שאתם מושכים תחפופנה זו לזו ב1/4 או 1/3 תלם. הן ההברשה והן הישום בפקעת נעשה עם כיוון הסיבים.

* ניתן להבריש לכה מדוללת, אך ישום בפקעת יבטיח תוצאות אחידות יותר במיוחד למי שעדיין לא צבר נסיון רב בהברשה.

3.זמן יבוש  בין שיכבה לשיכבה כ24 שעות.
הערות: בהברשה עם מברשת יהיה צורך בשיוף בין שכבות בנייר 400 וכו'. ביישום אם בד סביר להניח שלא יהיה צורך לשייף, כי פני השטח יהיו אחידים וכמעט שלא ישקע עליהם אבק.

שלב ג'
מירוק עליון: שלב זה אינו מחוייב המציאות, הוא נידרש רק כשרוצים להבטיח מראה חלק ואחיד של הלכה בשיכבתה העליונה. אם אתם בעלי מיומנות הברשה טובה או אם השתמשתם בלכה מט-משי, סביר שלא תזדקקו לפעולות מירוק אילו.

1. נותנים ללכה להתקשות במשך שלשה ימים או שבוע (תלוי כמה עבה הלכה ובאיזה אקלים היא התייבשה).
2. משתמשים בנייר 800, 1000 ואף גבוה מימנו וממרקים את פני השטח בעדינות. תוכלו להעזר בטרפנטין מינרלי כדי לסייע בפעולת ה"שיוף הרטוב" של השיכבה העליונה . שימוש בצמר פלדה 0000 איכותי יכולה להעשות ללא טרפנטין.
3. מנקים את המוצר משאריות הלכה ונייר השיוף בעזת סמרטוט.

חשוב מאוד לתרגל ולהתנסות על דוגמאות עץ לפני שמיישמים את את הנלמד כאן על המוצרים שאתם בונים.
ניתן לתקן טעויות מריחה ושיוף ע"י הוספת שיכבה נוספת מעל -- בתנאי שהשיכבה החדשה מונחת על מצע חלק המשולל ליקויי אבק, שער, חול וכו'.

תמריק שמן (תערובת שלשה רכיבים): וורניש שמן, שמן פשתן/טנג וטרפנטין.
אחת הדרכים האהובות עלי לגימור עץ, דרך שהיא גם מוצלחת וגם פשוטה, היא מריחה של תערובת שלשה רכיבים. זו אינה הדרך האידיאלית לגימור משטחי שולחנות אוכל או כתיבה כי הציפוי שנוצר אינו עמיד כמו ציפוי וורניש טהור אבל למוצרי עץ, למתנות, לחלקי רהיטים שאינם עומדים בשחיקה אגרסיבית אני ממליץ על השיטה הזו.

אילו החומרים שאני נדרש להם לצורך הכנת התערובת:
1. אני משתמש בוורניש רגיל (וורנית של טמבור למשל); שמן פשתן אמיתי לציור (אין להתבלבל: המדובר בשמן פשתן הנמכר בחנויות לצרכי ציור או בחנויות לצרכי צביעה מקצועית, סהר צבעים ודבקים, בדרך יפו-ת"א למשל, ושם קוראים לשמן הזה שמן פשתן "חיפה"). וכמו כן אין המדובר בשמן "פשתן" שחור לאיטום חלונות.
אני מערבב בבקבוק שליש וורניש, שליש שמן פשתן אמיתי מבושל (צבעו כצבע הדבש) ושליש טרפנטין. התערובת שאני רוקח היא דלילה מספיק למריחה בעזרת סמרטוט כותנה אותו אני צורר לפקעת קטנה.
תהליך הישום: מספיגים את הפקעת בתערובת ומורחים/מספיגים את העץ בתנועות אורכיות לאורך הסיבים עד שירוו. המתינו 10 דקות. בעזרת מתלית יבשה מרקו את פני השטח וסיפגו את שאריות התערובת שלא חלחלה פנימה. תנו ללכה להתייבש. אחרי יום חיזרו על התהליך בשנית. שלש שכבות בדרך כלל יספיקו. הציפו הזה מכיל את הוורניש הנותן הגנה סבירה לשחיקה וחדירת מים, הוא מכיל שמן פשתן לקלות ישום ומריחה והוא מכיל טרפנטין לדילול התערובת כדי שיהיה קל למרוח את המרקחת וכדי להגביר את אידוי המסיסים האורגניים בוורניש. מראה פני השטח אחרי ישום המרקחת נאה מאוד. אינו מבריק ולא ניראה כמו כרום פלסטיק שהונח על פני העץ. הלכה הזו "מחממת" את מראה העץ ומקנה ברק מט-משי. כיוון שאינה בונה על פני השטח שכבת ציפוי עבה ובעלת מראה פלסטי מתקבל מראה מלא הדרו ויופיו של העץ. חשוב כמובן להקפיד על שיוף איכותי מקדים. כמו שהזכרתי קודם: שיוף בנייר 180 או אף 220 הוא מינימום מקדים לפני ישום שכבת הלכה הראשונה - ואין זה משנה באיזה חומר גמר תחליטו להשתמש.
הערה נוספת: מומלץ ללבוש כפפות ניטריל כחולות להגנה על הידיים.

לכה בבסיס מים
היא למעשה שרף אקרילי המדולל במים. היתרון שלה היא מהירות יבוש, קלות ניקיון המברשת ומראה ניטראלי: ז"א שמראה העץ לפני מריחת ויבוש הלכה יראה די דומה למה שיתקבל אחרי שהלכה יבשה. שני חסרונות ללכה זו: הראשון הוא היפוך היתרון, ז"א שדווקה מראה העץ ניטריאלי שהלכה מקנה לנו עלול להראות לרבים כמראה משעמם. כמו כן המראה החלבי של לכות על בסיס מים גם הוא בעיתי-מה, והרבה נגרים אינם אוהבים אותו. חסרון נוסף שהלכה הזו רגישה לאצטון וטרפנטין גם אחרי שיבשה. נסו לנגב את המוצר באצטון או בטינר לאחר שהלכה התייבשה ותגלו (כך אני סבור) שהיא ניתנת לריכוך, תכונה הופכת אותה ללא מתאימה לציפוי למשטחי עבודה.
קשה מאוד ללכות על בסיס מים להתחרות בעומק, בצלילות ובחמימות של הלכות על בסיס שמן. חברות רבות מנסות כבר שנים ל"חמם" את מראה הלכות האקריליות אך הם מצליחות לעשות זאת רק באופן חלקי. הוספת פיגמנטים של צבע צהוב או חום, או ערבוב של צבע אקרילי בגוון סייינה, צהוב קדמיום או אוקר יכולות לעזור, אבל עדיין לא פותחה הנוסחה ללכה אקרילית המשתווה בתכונותיה לזו המבוססת שמן. חברה אמריקנית חדשה הציגה לאחרונה לכה אקרילית המתקשה לקרום קשה ושקוף יותר, מאשר המוצרים המוכרים לנו עד עתה. המוצר שלהם זוכה להצלחה אצל חובבי הלכות האקריליות וגם זכה לאהדה בכתבה בFine Woodworking
http://www.catalina27.org/public_pages/c270_interi...
אני חוזר ומדגיש: לכל מוצר יש את יתרונותיו וחסרונותיו. לכה על בסיס מים מחמיאה לעצים בהירים כמו אדר (מייפל); כשאנו רוצים לשוות למוצר מראה הי-טקי וקר - למשל בשילבים של חלקי מתכת ועץ. אם אנו רוצים "לקרר" את מראה השטח של הרהיט אנו חיבים להשתמש בלקות על בסיס מים או לכות דו רכיביות ניטראליות.
אני מציע לכל מי שמבקש לדעת יותר, לעשות ניסוי פשוט. קחו לוח עץ, שייפו אותו ושרטטו עליו פס חלוקה בעפרון. מרחו לכה אקרילית על מחצית אחת של השטח ולכה על בסיס שמן על המחצית השנייה. רק כך תוכלו באמת לראות את ההבדלים בין שני ציפוי גמר אילו.
ישום הלכה נעשה בהברשה בעזרת מברשת ספוג או מברשת סיבים סינטטיים.


תגובה 1: